Na brigádě v době třídní ostražitosti

Bezstarostné mládí v těžké době, to není nejoriginálnější nápad. Naopak, mnohokrát zpracované téma a určitě lépe než je níže uvedený pokus. Mě jde o to, že ta těžkost doby nebyla vidět na první pohled, ale mohla mít své důsledky.

Trajáda, rajčatová brigáda. Přišlo to hned na začátku školního roku 1979/80 jako blesk z čistého nebe. Místo učení odjezd na sběr rajčat do Hrušovan nad Jevišovkou. Nejspíš se urodilo, že jsme to ani nečekali, tak jsme se zmobilizovali. Brali jsme to jako prodloužení konce léta, takže naše skupina vyjela v očekávání nových dobrodružství. Z našeho gymnázia, vlastně z celého města vyrazil značný počet autobusů směr Znojemsko. Naši úderku dvořily dvě třídy - E a F. My jsme byli éčko, smíšená třída, kluci a holky v poměru 1:1, a efko byla třída dívčí. Dohromady jsme tvořili menšinu studentů, kteří ještě absolvovali devátou třídu, což byla pro většinu profesorského sboru známka zanedbatelného studijního úsilí doprovázeného poklesem kázně. My jsme měli třídního okolo třiceti, v efku zastupoval za třídní profesorku češtinář před důchodem, jinak taky šéf stranické buňky.

Průběh brigády naplňoval všechny klasické atributy. Ubytování, stravování a odjezd na pole už za rozednění na jedné straně a naše touhy kulturně se realizovat po práci. Co se pole týče, stojí za to dvě věci. Tolik černé země a rajčat jsem do té doby nikdy neviděl. Ráno jsem každé ráno utrhl to nejčervenější rajče veliké jako pěst a ještě orosené nakousl a vysál jeho obsah a pak zahodil. To byl požitek. Co požitek nebyl, byly stupňující se normy. Začali jsme na třech a skončili na osmi metrácích za den. To jsme si jako šestnáctiletí nemohli nechat líbit, zvlášť když se ukázalo, že sbírat se bude bez stopek, které speciálně na jednom druhu drželi jako přilepené. Naše sběračská dvojice, můj kamarád Zdeněk a já, se vyprofilovala do pozice věčně protestujících mluvčích, což nám ve výsledku vyneslo důtku za demoralizaci mládeže. Byla první a nebyla poslední.

Směr volnočasových aktivit byl jasný - alkohol a spíš úsměvné pokusy o nějakou tu erotickou montáž. Snaha účinně těmto tendencím bránit zase vyčerpávala veškerý volný čas našeho pedagogického dozoru. S odstupem let jim nezávidím.

To podstatné se událo v posledních dnech brigády. Ohnutí, dřepící, klečící s hlavami nad keříky rajčat jsme mlčeli. V tom se ozval hlas některého děvčete - alžírský prezident umřel. A aby ta informace byla úplná - no, v Moskvě - dodal jsem podle pravdy, aniž jsem tím cokoliv sledoval. A tiše se trhalo dál. Až po několika měsících jsem se od svého třídního profesora dověděl, že musel tu moji informační vsuvku na poli u předsedy základní organizace usilovně, i když jenom neformálně žehlit. V té době jsem mohl mít dostudováno. K tomu stárnoucímu profesorovi z KS, už je po smrti, mám dodnes ambivalentní vztah. Na jedné straně byl ve své vášni pro alkohol zábavně směšný. Na druhé straně nezapomínal na ostražitost podmíněnou třídně a ideologicky. Konkrétně v tomto mém případě si do věci dosadil významy, které tam vůbec nebyly. Já jsem v té době o moskevských lékařích-vrazích z konce čtyřicátých let nic nevěděl, on určitě ano.

Jestli z tohoto vyprávění plyne nějaké ponaučení, pak to, že žádná doba, dle mého ani dnešní, není tak bezkonfliktní, jak vypadá. O většině konfliktů s možnými vážnými dopady se ani nedovíme, zvlášť ne, když je nám šestnáct, sedmnáct.

Autor: Pavel Kalabis | sobota 12.1.2019 11:48 | karma článku: 15,14 | přečteno: 390x
  • Další články autora

Pavel Kalabis

Bez plánu B nepřežiješ!

Žijeme prostě v době, kdy něco chtít jen tak prostě nestačí. Je to málo! Chtít něco pouze pro věc samu o sobě, tím se člověk vystavuje leda tak posměchu vyspělejší části svého okolí. Mně se to přihodilo a zaplatím tvrdě. Životem.

26.6.2019 v 14:30 | Karma: 7,12 | Přečteno: 173x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kalabis

Po delší odmlce...

Moje delší odmlka na blogu byla zapříčiněna snahou uplatnit se v novém povolání. Chtěl jsem se vrátit již dříve, tak nějak programově. Vracím se zcela neprogramově v tomto letním čase, a to pod tlakem okolností.

23.6.2019 v 20:57 | Karma: 12,38 | Přečteno: 299x | Diskuse| Společnost

Pavel Kalabis

Chvála kolegialitě

Kdo z nás se nikdy v životě tzv. nesekl. Mně se to občas stane a upozorní-li na to někdo tou či onou formou, považuji to za projev kolegiality. Zvlášť když to myslí poctivě. Soupeření je pěkná věc, ale zůstaňme humanisty.

31.1.2019 v 15:11 | Karma: 11,33 | Přečteno: 329x | Diskuse| Ostatní

Pavel Kalabis

Jsou i dobré zprávy

V médiích proběhl brífink po jednání českých politiků s prezidentem Milošem Zemanem. Postupně se Jaroslav Kubera, Radek Vondráček a Tomáš Petříček vyjádřili především k zahraniční politice. A znělo to dobře.

30.1.2019 v 17:55 | Karma: 18,75 | Přečteno: 492x | Diskuse| Politika

Pavel Kalabis

Komik a jeho svět

Tradiční neděle s tradičním publicistickým pořadem OVM. Milan Neděla by se divil, jak, zpravidla kouzlem nechtěného, vznikají humorné situace. Pravda, často jde o smích skrz slzy. Tato neděle byla v Kavčích horách legrace plná.

27.1.2019 v 21:05 | Karma: 22,80 | Přečteno: 780x | Diskuse| Média
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

VIDEO: Londýnem běhali splašení koně. Zkrvavení vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32,  aktualizováno  20:16

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...

  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 646x
Bývalý dlouholetý zaměstnanec jednoho státního podniku. Jsem absolventem vysokoškolského bakalářského programu v oboru žurnalistika, ale nikdy jsem v této oblasti nepracoval. Abych se vyhnul termínu "normální", tvrdím, že nejzajímavější je na mně to, že na mně celkem nic zajímavého není. Hlavně u mě absentuje tah na branku, negativní reakci u mě vyvolává zmínka o užitečné práci pro tým a jiné projevy manažerské kultury.

Seznam rubrik