Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tak, a máme rozbaleno

Tak to máme za sebou. Nemyslím celé vánoce, ale tu nejdůležitější část. Přidržím se té pokleslejší dimenze vánoc. Ano té konzumní, konkrétně rozbalování dárků pod stromečkem. 

Už asi nikdy nezažiji rozechvělé trhání papíru z očekávání červeného autíčka na ovládání. Neumím vrátit čas. Ale asi je to tak, že jsem si kousek toho rozechvění v dětství schoval na pozdější časy a že i z ponožek nebo sprchovacího šamponu ve vánočním papíru mám radost. Mám radost, že to můžu stále zažívat. A můžu to zažívat, protože žiji ve své rodině.

Minul čas, kdy středobodem pro moje rodiče bylo moje rozechvění u vánočního stromku, minul i čas, kdy jsem se stejným zápalem sledoval já svoje děti. Dnes, všichni už dospělí, si dopřáváme vzájemné pozornosti a ti dospělejší, tedy moje žena a já jsme ve fázi tiché touhy po někom, kdo ještě není a kdo by tomu stromku přenesl zase hlubší smysl. Jsem v tom optimista, protože nový život je život sám.

Řekl bych, že vánoční rozjímání se může nést v duchu všeobjímajícím i osobnějším. Pro mě jsou možností trochu bilancovat. Došel jsem k závěru, že nastává něco jako čas první sklizně. Společností rezonují nejrůznější myšlenky jako co je a co není dobro, co nás ohrožuje a co nám prospívá, co dělat a čeho se zdržet. Nic proti tomu. Líbí se mi, když každý říká a koná v první řadě za sebe. 

Naše děti rozhodně nevyrostli v nedostatku a doba jejich výchovy nebyla nějakým bojem o přežití, ale snaha obstát v tomto byla v mnohém určující. Dodnes sklízí moje žena můj obdiv za to, že ty tři malé dědi vyrážely za svým letním dobrodružstvím denně v čistém oblečení. Jak to dělala, nevím. V té době ještě čas dětí nepodléhal stoprocentní kontrole rodičů nebo institucí. Mimochodem, nehovořím o výchově, toto úsilí se dle mého přeceňuje. Mým dětem uvízlo v paměti víc, když jsem je ještě večer po návratu z práce povozil na rámu kola okolo domu, než když jsme společně trpěli u násobilky.

Proč to všechno vlastně píšu? Když slyším o demografické situaci a jak nebude na důchody a co s tím jako budeme dělat, je mi smutno ze své vlastní otázky, proč mít dědi v přiměřeném počtu a v přiměřeném věku je problém? Není to problém. Vlastní biologická reprodukce má hluboký smysl. Nejen pro společnost, pro každého, kdo má touhu zachovat si dětský pohled. A také pro každého, komu je vlastní rodinný přístup - sdílením se radost nekrátí, ale zmenšují se obecné obavy. A líp se rozbalují dárky u stromečku.

 

Autor: Pavel Kalabis | úterý 25.12.2018 19:36 | karma článku: 19,64 | přečteno: 560x
  • Další články autora

Pavel Kalabis

Bez plánu B nepřežiješ!

Žijeme prostě v době, kdy něco chtít jen tak prostě nestačí. Je to málo! Chtít něco pouze pro věc samu o sobě, tím se člověk vystavuje leda tak posměchu vyspělejší části svého okolí. Mně se to přihodilo a zaplatím tvrdě. Životem.

26.6.2019 v 14:30 | Karma: 7,12 | Přečteno: 173x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kalabis

Po delší odmlce...

Moje delší odmlka na blogu byla zapříčiněna snahou uplatnit se v novém povolání. Chtěl jsem se vrátit již dříve, tak nějak programově. Vracím se zcela neprogramově v tomto letním čase, a to pod tlakem okolností.

23.6.2019 v 20:57 | Karma: 12,38 | Přečteno: 299x | Diskuse| Společnost

Pavel Kalabis

Chvála kolegialitě

Kdo z nás se nikdy v životě tzv. nesekl. Mně se to občas stane a upozorní-li na to někdo tou či onou formou, považuji to za projev kolegiality. Zvlášť když to myslí poctivě. Soupeření je pěkná věc, ale zůstaňme humanisty.

31.1.2019 v 15:11 | Karma: 11,33 | Přečteno: 329x | Diskuse| Ostatní

Pavel Kalabis

Jsou i dobré zprávy

V médiích proběhl brífink po jednání českých politiků s prezidentem Milošem Zemanem. Postupně se Jaroslav Kubera, Radek Vondráček a Tomáš Petříček vyjádřili především k zahraniční politice. A znělo to dobře.

30.1.2019 v 17:55 | Karma: 18,75 | Přečteno: 492x | Diskuse| Politika

Pavel Kalabis

Komik a jeho svět

Tradiční neděle s tradičním publicistickým pořadem OVM. Milan Neděla by se divil, jak, zpravidla kouzlem nechtěného, vznikají humorné situace. Pravda, často jde o smích skrz slzy. Tato neděle byla v Kavčích horách legrace plná.

27.1.2019 v 21:05 | Karma: 22,80 | Přečteno: 780x | Diskuse| Média
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 646x
Bývalý dlouholetý zaměstnanec jednoho státního podniku. Jsem absolventem vysokoškolského bakalářského programu v oboru žurnalistika, ale nikdy jsem v této oblasti nepracoval. Abych se vyhnul termínu "normální", tvrdím, že nejzajímavější je na mně to, že na mně celkem nic zajímavého není. Hlavně u mě absentuje tah na branku, negativní reakci u mě vyvolává zmínka o užitečné práci pro tým a jiné projevy manažerské kultury.

Seznam rubrik