Co je komu ku prospěchu

12. 12. 2018 14:10:36
Je advent. Budou vánoce. Doba rozjímání, soudržnosti a snad i odpouštění. Ale není to doba lhostejnosti k tomu co se jak jeví, byť v realitě mediální.

Včera jsem zveřejnil zde článek z mého pohledu s nekonfliktním obsahem, ve kterém jsem vyjádřil naději, že aktuální dění ve Francii a Británii dospěje v dobrý konec v tom smyslu, že stabilita Evropy zůstane zachována. Předpoklad nekonfliktnosti zůstal nenaplněn. Některé příspěvky na článek a vyznění několika jiných blogů mě opravňují domnívat se, že jisté výseči veřejnosti se nestabilita ve dvou západoevropských zemích potažmo v celé Evropě zamlouvá. V Evropě s dominancí EU rozumí se. Naše členství v EU je výsledkem mimo jiné i všelidového hlasování a zajistilo nám a dle mého stále zajišťuje určitou míru svobody, suverenity, blahobytu a mír. V čí prospěch je tedy ona destabilizace, ono obskurní: čím hůře, tím lépe? A jaká je zde motivace? Je to víra ve vznik vakua v evropském prostoru, které by pak zaplnil někdo jiný? Co by se pak asi odvíjelo.

Domnívám se, že ta část veřejnosti, která se těší z každého, byť objektivně vyskytujícího se, projevu křehkosti evropských struktur, se dělí v zásadě na dvě skupiny. První skupinu zastupují lidé, které bych spíše než jako původce označil za oběti negativních projevů široce míněné mediální reality. Jsou to lidé nízkého sebevědomí podmíněného deficitem v poznání o společenských jevech, kteří snadno podléhají řízené i neřízené desinformační kampani, která zneužívá jejich obavu ze všeho nového, cizího a neobvyklého.

Co mě ale zajímá víc, je druhá skupina. Cítím potřebu, advent - neadvent, něco říci právě o těchto lidech. Na tyto lidi si totiž vzpomínám. Na lidi, kteří s melancholií vzpomínají na dobu, kdy se jim dařilo uplatnit svoji povětšinou neformální pozici, která jim umožňovala tyranizovat okolí, protože to prostě měli v povaze. Znal jsem týpky, kteří vám v hospodě poručili kořalku, protože věděli, že jste tam autem, a potom si navlékli na rukáv žlutou pásku a šli na vás čekat na silnici. Znal jsem týpky oblečené v loveckém dresu, kteří se pokoušeli vás perlustrovat a mávali u toho nějakým zeleným zápisníkem. To všechno v zájmu domnělého pořádku vyžadovaného nějakou tou silnou rukou. Jednoho takového se pro porozumění pokusím popsat konkrétně.

"Kámoš" z vojenského cvičení r. 1988

Když jsem ho uviděl, připadal mi sympaticky. Později mi došlo, že uniforma mu sice sedí, ale on si jí blaženě užíval. Jeho zprvu zálesácký knír se postupem změnil na knír J. V. Stalina.

  • Když chtěl k lepšímu přidat vtip, mrkl se napřed do cancáku. Ještě dnes se mi občas mihne hlavou, jestli tam kromě vtipů nebyla nějaká ta hlášení pro náčelníka.
  • Když si vybonzoval ve svých 50+ svobodníka, odjel domů někam na Znojemsko a tam se s tou frčkou procházel po vsi, aby všichni mohli upínat zrak na ten jeho pronikavý kariérní růst.
  • Když jsme ráno s cigaretou v puse kecali a čekali na náčelníka, vyštěkl tak, aby to on hlavně slyšel: "Bacha, chlapi, velitel"! Sám pak chvíli tvořil tvar.

Nestýská se mi ani po tom kámošovi ani po té době ani po té silné ruce. Obejdu se bez takto řízeného pořádku. Obejdu se bez pořádku, ve kterém je iniciativa Senátu vůči podezřele se chovajícímu prezidentovi považována za gilotinu demokracie. A pak - vyšší řád než je "pořádek" máme každý v sobě. A solidní společenský řád máme díky svému členství v EU také. Proto jsem solidární se státy na západě Evropy.

Autor: Pavel Kalabis | středa 12.12.2018 14:10 | karma článku: 13.93 | přečteno: 246x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Poezie a próza

David Snítilý

... a co je vlastně normální aneb nudné vztahy

„A je sexy ten Váš kamarád?“ provokovala Marka Tereza. „Ne tak jako já," kasal se Marek. „Sexy s tímhle pivním mozolem?" poukázala na jeho zvětšujícího se milana. „To není pupek, to je charisma," oponoval nádherné femme fatale.

29.3.2024 v 7:40 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 36 | Diskuse

Alena Bures

Recenze - Martina Boučková: Šílená babička

Rodiče si nevybereš. Ale to koneckonců ani děti. A mít mírně šílenou matku je někdy k vlastnímu zešílení, ale někdy....

28.3.2024 v 17:24 | Karma článku: 8.60 | Přečteno: 126 | Diskuse

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 15.24 | Přečteno: 203 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.53 | Přečteno: 199 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.98 | Přečteno: 132 | Diskuse
Počet článků 57 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 646

Bývalý dlouholetý zaměstnanec jednoho státního podniku. Jsem absolventem vysokoškolského bakalářského programu v oboru žurnalistika, ale nikdy jsem v této oblasti nepracoval. Abych se vyhnul termínu "normální", tvrdím, že nejzajímavější je na mně to, že na mně celkem nic zajímavého není. Hlavně u mě absentuje tah na branku, negativní reakci u mě vyvolává zmínka o užitečné práci pro tým a jiné projevy manažerské kultury.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...